Irab Hadith – Zaad al Tolibiin 01

Minggu 01

 

  • January 30, 2013
  • Basooir
  • Lesson / Bahasa

Discuss

Zaharudin Nawi

Tak boleh. Bagi kes kedua-dua makrifah setiap yg di depan itu mubtada dan yang belakang khabar. Tapi kita boleh tulis النصيحة dahulu kemudian الدين yakni nasihat jadi mubtada dan الدين jadi khabar kalau kita mkasudkan Nasihat itu agama (النصيحة الدين). Khabar muqaddam dan Mubtada muakkhar hanya berlaku dlm kes-kes tertentu sahaja sebagaimana dalam nota. Kes kedua-dua makrifah tidak termasuk. Harap rajin2 baca nota kerana kalau tidak byk confuse nanti.


Jimer

  الدين macam boleh ikrob khobar muqoddam dan النصيحة mubtada muakhor, sebab dua-dua makrifah. 


Zaharudin Nawi

Dalam video BA06 dan notanya mukasurat 2 diterangkan bahawa.

1)hukum asal mubtada makrifah tetapi kadang-kadang boleh menjadi nakirah 2) hukum asal khabar pula ialah nakirah tetapi kadang-kadang boleh juga makrifah.
Oleh itu maknanya bukan nasihat yang umum tetapi nasihat yang tertentu, yang khusus yakni sudah tentu yang berkait dengan keagamaan. Ta yang ada pada النصيحة itu original. Oleh itu ia bukan kata sifat.


Jimer

Ustaz, apa sebab kalimah النصيحة dalam keadaan makrifah sedangkan duduk ditempat khobar? sebab muannas ke?



Leave a Reply

Your email address will not be published.


You may use these HTML tags and attributes: %s
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>