Di Hadapan Kaunter Jualan Tiket

Home Forum Arabic Reader Di Hadapan Kaunter Jualan Tiket

This topic contains 7 replies, has 4 voices, and was last updated by Zaharudin Nawi Zaharudin Nawi 4 years ago.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #2719

    azila
    Moderator

    Salam.
    Ustaz, dalam video 3 AR – “Di depan Kaunter Jualan Tiket”, Ustaz ada sebut dhamir “hu” dlm أنه pada baris 20 adalah (ضمير الشأن ) atau disebut sebagai context pronoun iaitu dhamir yang tak merujuk kpd mana2 Isim Zahir. Bagaimana kita nak tahu bila nak gunakan dhamir هم / ها / ه etc. bagi (ضمير الشأن ) ?

    #2720
    Mariam Sarbini
    Mariam Sarbini
    Moderator

    Wah! Dah tengok Arabic reader video 3? Tak boleh jadi ni! :)

    #2721

    azila
    Moderator

    Lagi satu…
    rasanya ada 1 lg video utk “Di Depan Kaunter Jualan Tiket”. Vid.AR-3 tu sampai baris 40 je…

    #2722
    Mariam Sarbini
    Mariam Sarbini
    Moderator

    هذا عجيب! يا مدموازيل :)

    #2723
    Basooir
    Basooir
    Keymaster

    Azila dan rakan-rakan,

    Video bahagian terakhir “Di Depan Kaunter Jualan Tiket” tu tertinggal untuk dimuatnaik sebab terlepas pandang. Maaf atas kesulitan. iA akan dimuatnaik secepat mungkin.

    #2724
    Zaharudin Nawi
    Zaharudin Nawi
    Keymaster

    TTG DHAMIR SHA`N
    1-Dhamir Sha`n (pakai هو atau ه) juga dinamakan dhamir qissah atau hikayat (jika pakai هي atau ها).
    2-Digunakan utk menceritakan kenyataan besar slpsnya yakni kenyataan selepas kedudukannya. Kenyataan itu mestilah ayat samada jumlah ismiyyah atau fi`iliyyah. Tujuan utk menarik minat atau perhatian pendengar ttg kenyataan slps dhamir itu. Dhamirni macam introductionlah kiranya kpd jumlah. So ia tak ada kaitan dengan isi-isim sebelumnya. Biasanya dhamir mesti ada kaitan dgn isim yg telah disebut sebelumnya. Yang ini tidak.
    3. Kdg digunakan bersendirian spt هو pd قل هو الله أحد. Kan الله أحد itu ayat lengkap dah, jumlah ismiyyah. Dhamir هو disebut sedangkan tak ada nama Allah yg disebut sblmnya utk membolehkan ia merujuk kpd الله.
    4.Kdg digunakan bersama أنَّdan إِنَّ jadi أنه, أنها dsb..
    5-Dhamir sha`n tak ada tasniah atau jamak. Pakai mufrad sahaja.

    Tak perasan pula ada 3 video aje. Sepatut ada 4. File conteng2 ada dgn ustaz ertinya dah dirakamtu. Videonya tak tahu, nanti Hamizi kena check dlm hardisck di rumahnya.

    Terima kasih krn memberitahu.

    #2738

    azila
    Moderator

    جزاك الله خيرا يا استاذ

    InsyaALLAH فهمت

    #2895
    Zaharudin Nawi
    Zaharudin Nawi
    Keymaster

    video yg tertinggal sudah diuploadkan

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

You must be logged in to reply to this topic.

  • November 9, 2013
  • azila